viernes, 24 de noviembre de 2017

[THIS IS A TRANSCRIPTION OF AN AUDIO INTERVIEW FOR PRODUCTION PURPOSES. NOT FOR REPRODUCTION]

[00:00:07,000] A képet magamról néhány szót én a Magyar Tudományos Akadémia bölcsészettudományi kutatóintézetének történettudományi Intézet I ben dolgozom tudományos főmunkatárs ként és egyúttal vezetek egy kutatócsoportok amelyekre Az a neve a Trianon 100 as a trianoni békeszerződés se foglalkozik az egy elég jól finanszírozott [00:00:24,800] [00:00:24,700] Mi az a tudományos projektek 21 ig és mellesleg az eltén tanítók a bölcsészettudományi karon a művelődéstörténet Intézetben Egyébként a specialitása hogy a szakterületem az a két világháború közötti Magyarország története 2006 letnany 2001 óta vagyok a pályán és egy rövid időszakot az életemből Párizsban [00:00:47,200] [00:00:46,900] töltöttem mint a magyar Kutas Intézet igazgatója Hát nagyjából ennyi és most mászom a 7 vagy 8 könyvem nél járok váltam a két háború közötti dolgokkal foglalkozni turanizmus kicsit kivétel ez mondjuk szerelem volt a legelején Teleki pállal foglalkoztam a miniszterelnök volt földrajztudós és egyébként már [00:01:11,800] [00:01:11,500] gépként mellesleg a Turáni társaság első elnöke is és már akkor meg ezt az életrajzot írtam hogy megjelent angolul is Egyébként 2005 ben jelent meg akkor már foglalkozom a Turáni társaság aztán később is írtam róla egy tanulmányt egy konferenciakötet ben és a sampont Párizsban voltam amikor megkértek [00:01:30,400] [00:01:29,900] megkértek még egy előadásra turanizmus a és az így beindította nem egy csomó mindennel láttam a konferencia nézd mennyi mindennel kapcsolódik és azt gondoltam hogy írok egy kis könyvet erről a kiadóval erről beszéltünk ők nem nagyon tudták akkor mi van ha turanizmus de nagyon rendesen belementek ebbe a dologba [00:01:45,100] [00:01:44,800] a dologban és Aztán igazából az a helyzet hogy Ezt nehéz bevallani de az egész téma beszippantotta át hogy egy de el is húzódott egy kicsit Meg egyre több olyan eddig nem használt levéltári dokumentumot hogy múzeumi dokumentumot használtam fel a teljesen rabja lettem ki a feleségem Egy adott idő [00:02:02,900] [00:02:02,400] tudat idő után mondta hogy hogy most hagyom abba mert ilyen fura fényeket lát villogni a szememben úgyhogy úgy hogy így igen tehát hogy ez ez volt és és nagyon magával ragadott talán még sose élveztem ennyire a könyveimet kapcsolatba az adatgyűjtés magát meg azon való spekulál lássuk mit hol található [00:02:19,200] [00:02:18,800] található [00:02:20,300] [00:02:29,300] ezt úgy fogalmazta meg hogy az egyrészt azt gondolom hogy a francia ezt úgy mondják hogy ő szomszéd bilit entellektüel tettem Nem feltétlen Gondolom turanizmus egy önálló Szilárd határvonalak a rendelkező ideológia 1 rész 131 értelmiségi vagy politikai közéleti érzékenység keletről való gondolkodás az alap [00:02:48,600] [00:02:48,300] az a fontos megkötéssel hogy a hosszabban kéne kifejteni egy összetett mondat hogy mi ez Inazuma turanizmus a Magyar politikai életben egyenlő a keletről való gondolkodás politikai és közéleti konzekvencia levonása val tehát ez az alap Úgy értem tudod hogy ha valaki szimplán érdeklődik a kelet iránt posta Keleti [00:03:07,500] [00:03:07,000] most a kelet aludj Az egy nagyon széles dolog ez a turanizmus történetében a Balkán tól egészen japánig nagyon sok mindent jelenthet az az még nem Touran is Tehát ha valaki csak simán érdeklődik a kelet irányú műtárgyakat gyűjt meg nem tudom Én karathe filmeket nézni mondtam valamit hanem az amikor elkezd azok [00:03:24,000] [00:03:23,600] elkezd azon gondolkodni hogy egyébként a mi életünkre ennek vissza hatása legyen tat elkezdi azt mondani hogy nem tudom én azért kell most tényleg kardozók És ezért elnézést kérek azért kell nálunk karatézni a az iskolában mindenkinek mert a japán testvéreink mégis karatés nak a gyerekek tehát hogy [00:03:41,400] [00:03:41,100] A keletről a gondolkodásnak amíg vissza hatása a mi életünk és azt mondom én nekem sok formája lehet olyan aki szamit beépültek az életünkbe csak nem tudnak róla De tudod a kalevala finn nemzeti hőse volt benne van a a nemzeti tanterv ben vagy minden magyar diák elolvassa ez nem érzem öröktől fogva van [00:03:58,900] [00:03:58,600] van e az egyetemre naturalista a szimpátia politikusoknak az oktatás politikusoknak a kezdeményezésére történt a húszas évek elején Magyarországon és azóta Hát hogy ez ez már most is velünk van és aztán persze vannak extréme tervek amik de azok mind ebből a keletről meg magyarság eredetéről vallott [00:04:17,800] [00:04:17,500] halott politikák nak a visszafordítása ról szólt arról hogy ez hogyan vonatkozó ránk nagyon sokan nem is tudják hogy lehet hogy a könyvemet De hogy igazából a helyzet az az hogy hogy van itt egy 200 legalább kétszáz éves magyar eszmetörténeti hagyomány ami búvópatak ként vagy nem annyira búvópatak int vonatos [00:04:48,500] [00:04:48,200] kint folyamatosan jelen volt Egyébként az államszocializmus időszakában Instat 45 ös 90 között hogy 48 és 90 között is vannak olyan képviselő személyiségei itthon vagy Az emigráns cibaki tovább vitték ezt a vonalat és ma manapság azt hiszem Magyarországon főleg Megjelent már fel az emigrációban visszatér [00:05:05,200] [00:05:04,900] Sat érvel 90 után és aztán én úgy gondolom de lehet hogy ebben nincs igazam hogy 2004 2006 után a politikai Tata Magyar politikai életben felbukkanó válság és aztán a világgazdasági válság okán illetve az EU csatlakozás ból való kiábrándulás hogy az euroatlanti intézményekből kiábrándulás miatt szélesebb [00:05:27,500] [00:05:27,200] széles a tömegeket ért el ebben van egyfajta nyugat felé nyugaton való elfordulás van egyfajta a Nyugat Keleti minta követésre van Keleti gazdasági nyitás forgalmazása legalábbis Keleti filozófiák a Való foglalkozás a magyarság eredetével kapcsolatos alternatív történeti nézetek meghal a feleleveníti [00:05:51,300] [00:05:50,800] Eleven ütése vagy éppenséggel olyan mintha felelevenítése amik a két háború között voltak divatbaba ezek is megvannak rendezvényen van a szimbolikus terei nagyon sok minden megjelenik egyszer ebben a turizmusban Ugyan akarsz nagyon fontos leszögezni hogy én nagyon határozottan megvagyok előző [00:06:06,800] [00:06:06,400] meg vagyok erről győződve hogy igazából itt itt Nagyon szét kell választani azt hogy hogy ez lenne De mennyi a fiziológiai avagy mennyi a krízis a válságra adott válaszát hogy emberek egyszer elfáradtak a bogyó politikai Elit azt mondta nekik ezeket 190 óta hogy most rossz lesz mert privatizáció lesz magából [00:06:24,200] [00:06:23,700] lesz még elbocsátások megint francia meg mit tudom én utána hogy úgy fogok élni mint Ausztriában most mi van egyszerűsíteni hogy a rendszerváltás nak ez volt a nagy üzenete hogy jó lesz a jóléti oldala is nincs a politikai szabadságjogok leszek ha nem jól édes eszembe az emberek Ezt egy darabig Kitty [00:06:38,200] [00:06:38,000] kitty kitty kitty és aztán elfáradtak ebbe az egész és látták az EU csatlakozás után sem élnek úgy mint mint a voltak vannak ilyen pótlékok nem mindenkire Touran is te leszel aki csalódott hogy az hogy valaki elviszi a gyereket Mondjuk a kurultáj hogy megmutassa a megmutatod Hogyan működik a [00:06:54,500] [00:06:54,400] Gyurta vagy vagy lovasíjász kodik nem hiszem hogy ettől turista lenne ez időtöltés hagyományőrzés kinek hogy tetszik nem az én műfajom De mondjuk ez ez egy teljesen belefér az gondom hogy egy demokratikus nem egy társadalomban a más kérdés hogy ezeknek a mozgalmak nak a vezetői nagyon sok Szóval alak olyan [00:07:11,200] [00:07:10,800] paranoia nézeteket amitől meggyőződésem sokszor maguk sem tudják hogy itt Egyébként turanizmus ról van szó Vagy olyasfajta Keleti érzékenység remélem ott születtem az ő a gyárban született meg hanem sokkal régebbi Magyar politikai diskurzus legalább Száz vagy cessna 150 200 éves politikai diskurzus része [00:07:26,700] [00:07:26,600] részeg [00:07:27,600] [00:07:29,100] mennyire fáj az egyik legnagyobb Hagyományőrző rendezvény amit én ugye most maguk Peti a 150 200 ezer látogatója van egy két évente van és köztes években Pedig ez az ősök napja rendezvény ugyanazon a helyen azt látom hogy nagyon népszerű azt is látom hogy a nyilvánvalóan Itt van egy egy folyamatos [00:08:07,600] [00:08:07,200] folyamatosság az alapítvánnyal és szervező kurultáj tud nevezi magát hogy magyar Turán Alapítvány tehát hogy ennél direkt átutalás nem nagyon lehetne a turanizmus ra tenni és jól látszik a honlapjukon meg a programjaik old meg az általuk elfoglalt politikai álláspont okom hogy közéleti álláspontok onehallyu [00:08:22,100] [00:08:21,900] hogy ők ezt a belső főleg Belső Ázsia felé való fordulás de tudjuk hogy a törökországi is Török utazási ügynökség is jelentős összegekkel támogatja kurultáj egy véletlen azerbajdzsáni is egy csomó középázsiai tévétársaság jelen van Ezeken az eseményeken fontosnak tartják most se úgy az üzeneteket [00:08:39,299] [00:08:39,200] kettős nagyon sokszor tapasztaltam hogy a Nyugati médiában Franciaországban Nagy Britannia ma Egyesült államokból Ha meglátják hogy ilyen kucsmás fuszerek lovagolnak a Huszárok Úristen mi történik itt ez borzasztó Viszont azt is hallom elveszem és tapasztalatai nincsenek csak a turkológus kollégáimmal [00:08:56,300] [00:08:56,300] hogy mondják meg mások mondják hogy viszont Törökországban közép ázsiában kiemelkedően Jó visszhangja van tehát hogy ez egy ilyen márkanév lett Magyarországon most én egy ikres akarok ítélkezni azt mondanám amit amit ezek a csoda gondoltad hogy nyugodtan amit francia kollégáinak is szoktam mondani [00:09:11,500] [00:09:11,100] szoktam mondani francia vannak Hagyományőrző rendezvények csak ott a csávók nem Pusztai öltözékben öltöznek be meg honfoglaló harcos a középkori nak is jelentsen be sólymot reszketnek meg eljátsszák a nem tudom én újra játsszák a az az egykori csatát vagy mit tudom én Hát hogy maga műfaj létezik más csak a forma [00:09:29,000] [00:09:28,800] csak a formáját hogy feltétlen aki ezen részre az elviszi a gyerekét hogy megnézze hogy hogyan néz ki egy egy egy nyilazás vagy mit tudom én nem gondolnám hogy az vagy Nem mondom hogy az feltétlen Touran ista vagy vagy de én még ha Touran és te is Nem gondolom azt hogy az alapkérdés az mind igaz és eszközök utak [00:09:46,500] [00:09:46,300] kutatások szerintem elég jól megerősíti hogy Magyarországon a társad a Milyen típusú modern Milyen típusú modernizáció szeretne mikor mintás a magyar társadalomban és megnézünk bármilyen Közlöny kutatás magyarországi itt vagy a az EU nak a különböző ilyen ilyen Resort segít az út azt mutatja hogy a magyar [00:10:08,000] [00:10:07,700] hogy A magyar társadalom Elsöprő többséggel 1 Nyugati orientációt van magáénak lesz az emberek zsindelyek meg mit tudom én meg meg meg nem szeretik néha azt mondják hogy nem szeretik rüssel de a kérdés úgy vetődik fel hogy mit szeretnél hogy a gyereked oxfordban járjon egyetemre vagy Párizsban vagy [00:10:23,800] [00:10:23,600] vagy kazanyban Vagy ulánbátor ma akkor nyilvánvalóan azonnal hogy hazajött és off adott válasz most ne nyissa ki tudja hogy igazából ez ez ez biztos eszembe azt kell mondjam biztos értem be ba is tettünk Magyarország nagyon sok tekintetben elfordultak el ettől nem tudja hogy mi zajlik nemcsak hogy hogy Oroszországban [00:10:40,900] [00:10:40,500] van még most sem tudják hogy Romániában vagy a környező országokból mi zajlik A magyar társadalom nagyon nagy mértékben Nyugat orientált Bécs amint a tetőn élettartam Magyarország szemre Ausztria mint azt gondolom mert az a legközelebbi Nyugat élmény és hát az egyik és a leg kiáltó be az egyik leg kiált [00:10:57,500] [00:10:57,000] felkiáltó különbség a szomszéd országok közül tehát hogy ez a fajta Én nagyon sokszor gondolnám hogy valóban ez inkább egy érzékenység frusztráció bizonyos esetekben Azt lehet mondani hogy a Nyugati típusú modernizáció való kiábrándulás a szónak a Bazár termében hogy hogy igazából elkezdünk rájönni [00:11:19,300] [00:11:19,100] sajnos sosem fogjuk utolérni tett van így mint a link amit most ízlés kérdése hogy ezer éve követünk Szent István király út a technika felvette magyar szövege a kereszténységet vagy kétszáz éve de de hogy nem fogunk úgy élni mint nyugaton nem leszünk olyanok mint a nyugatiak És ez egy ez egy elég komoly frusztráció [00:11:36,800] [00:11:36,300] most ratio tokoz nyilvánosak vannak akik ebben nem tudnak belenyugodni és különböző megoldás a Katának elmennek innen ezen megint csak nem azt akkor mondani a király akik elmentek Magyarországra munkát vállalni nyugatra azok mind a miatt mentek el kiábrándultak a rendszerváltásról Csakhogy ez is lehet egy [00:11:51,300] [00:11:51,000] és lehet egy egy egy egy motivációs ez a sok mindent hogy válság adott válasz frusztráció csibész keveredik mindebben a kelet ebben a típusú Keleti érzékenység be vannak más jelenségek ebből a keleti nosztalgiával ami már szerintem határozata politikai állásfoglalás tükröz gondolta rovásírásos helység [00:12:08,700] [00:12:08,200] írásos helységnév táblákra amiket egy értelme Egy politikai párt jelesül a jobbik forszírozott az elmúlt években miközben a lakosság Elsöprő többséggel 98% nem tudja elolvasni ezeket a rovás táblákat nem ismeri a rovásírás ráadásul az is külön megérne egy misét hogy ez a rovásírás amit ők használnak ez mi [00:12:28,300] [00:12:28,000] K nak ez mennyiben egy ősi magyar rovásírás és amennyiben a húszas években modernizált többször átdolgozott verziója egy olyan román sírásnak aminek a gyökerei eléggé homályban vesznek át a tudományos világ is elég megosztott abban a kérdésben is fürdök és micsoda hogy az egyes eredeti magyar REGIO [00:12:45,600] [00:12:45,300] regionális alapvetően vannak akik nem is rovásírás Köszönöm Székely írás meg hogy a székelyföldön a regionális entitás ban fejlődött és a gyökere értékek lehetnek régiek vannak olyanok akik azt mondják hogy ez szimplán egy humanista hamisítvány tehát hogy a 15. században a Mátyás király udvarában élő [00:13:00,300] [00:12:59,800] élő olasz humanisták hamisított a kihívást tulajdonképpen és ezt ezt ezt használták fel de most megis alakítottam te nyilván ennél komplexebb a tudományos állás mondták hogy erre van a viták a tudományos világban is az biztos hogy az a rovás ábécé vagy Székely írás ABC amit mondok írogatnak helységnévtábla [00:13:18,800] [00:13:18,700] KRESZ táblákat például az nem az az nem egy ősi magyar rovásírás tetején modernizált rezgő még lehetne jó vagy lehetne elterjedt az megint m értékítélet hogy hogyan tud valami új Az nem biztos hogy nem autentikus hogy nem rám nem jó de az biztos a Magyar lakosság jelentős részének hogy első feleségének [00:13:36,200] [00:13:35,800] községi ne köze nincs hozzá viszont van egyfajta ilyen keleties ütése hogy eredeti s.r.l. vagy öröksége sütés a nyilvános térnek amibe dobtunk bele illeszkedik az Unió politikai erők is csatlakozik a Számos más dolgot lehetne említeni különböző nap ünnepekről kezdetek volna politikai ezotéria nak egy ott [00:13:52,100] [00:13:51,500] Diának egy olyan szubkultúrája részben magyarok világszövetsége a jobbik korábbi Jobbik körül amelyek amelyekhez támogatták és részének aktuális tarifák ami Én úgy gondolom hogy vagy bizonyos eszembe válság jelenség tál idővel ez El fog múlni de lehet hogy ebben tévedek [00:14:13,900] [00:14:42,800] kitalált hagyományokról beszélünk ezzel kapcsolatban mindenképpen az elnevezés és a magyar nyelv a régi magyar nyelvben Soha nem használta senki tehát Ezek ezek közép Ázsiából kazahsztánból átvett szó ami semmi baj nincs vele csak nem árt tudni hogy a rovásírás is bizonyos értem eyebrow felfrissített [00:15:03,600] [00:15:03,200] visít a dolog de ide tartozik a Baranta ami egy ilyen állítólagos ősmagyar küzdősport aminek az elmúlt Öt tíz évben de inkább most már inkább Ahogy látom le csengő ben van ne mondjuk a 2006 után volt négy öt hat éve már elég népszerű volt soha senki nem tudta bemutatni hogy hogy hogy a korábbi előzményei [00:15:23,600] [00:15:23,200] előzményei lennének mint mint a huszadik század néha vissza mutogattak egy egy két háború között kezdtem a katonai szemlében megjelent cikkre ahol két katonatiszt akkor szóba írta hogy az ő is magyarok azok hogyan harcoltak puszta kézzel De hát Arra még nem tudunk semmit tehát hogy hogy ezek a kitalált elemek [00:15:39,800] [00:15:39,200] elemek mindig mindig megjelennek is ez maga az egész hagyomány nem sok tekintetben egy ilyen kitalált hagyományról aminek vannak újabb fejleményei egyébként is gondolok ilyen fejlemények Hát nem tudom hogy mennyire érdekes munka új szünetet iszfaháni kódex ami állítólag iszfahán Irán van egy örménykút [00:15:59,100]

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Seguidores