[NOT FOR REPRODUCTION]
1
00:00:07,000 --> 00:00:24,800
A képet magamról néhány szót én a Magyar Tudományos Akadémia
bölcsészettudományi kutatóintézetének történettudományi Intézet I ben dolgozom
tudományos főmunkatárs ként és egyúttal vezetek egy kutatócsoportok amelyekre
Az a neve a Trianon 100 as a trianoni békeszerződés se foglalkozik az egy elég
jól finanszírozott
2
00:00:24,700 --> 00:00:47,200
Mi az a tudományos projektek 21 ig és mellesleg az eltén
tanítók a bölcsészettudományi karon a művelődéstörténet Intézetben Egyébként a
specialitása hogy a szakterületem az a két világháború közötti Magyarország
története 2006 letnany 2001 óta vagyok a pályán és egy rövid időszakot az
életemből Párizsban
3
00:00:46,900 --> 00:01:11,800
töltöttem mint a magyar Kutas Intézet igazgatója Hát
nagyjából ennyi és most mászom a 7 vagy 8 könyvem nél járok váltam a két háború
közötti dolgokkal foglalkozni turanizmus kicsit kivétel ez mondjuk szerelem
volt a legelején Teleki pállal foglalkoztam a miniszterelnök volt földrajztudós
és egyébként már
4
00:01:11,500 --> 00:01:30,400
gépként mellesleg a Turáni társaság első elnöke is és már
akkor meg ezt az életrajzot írtam hogy megjelent angolul is Egyébként 2005 ben
jelent meg akkor már foglalkozom a Turáni társaság aztán később is írtam róla
egy tanulmányt egy konferenciakötet ben és a sampont Párizsban voltam amikor
megkértek
5
00:01:29,900 --> 00:01:45,100
megkértek még egy előadásra turanizmus a és az így
beindította nem egy csomó mindennel láttam a konferencia nézd mennyi mindennel
kapcsolódik és azt gondoltam hogy írok egy kis könyvet erről a kiadóval erről
beszéltünk ők nem nagyon tudták akkor mi van ha turanizmus de nagyon rendesen
belementek ebbe a dologba
6
00:01:44,800 --> 00:02:02,900
a dologban és Aztán igazából az a helyzet hogy Ezt nehéz
bevallani de az egész téma beszippantotta át hogy egy de el is húzódott egy
kicsit Meg egyre több olyan eddig nem használt levéltári dokumentumot hogy
múzeumi dokumentumot használtam fel a teljesen rabja lettem ki a feleségem Egy
adott idő
7
00:02:02,400 --> 00:02:19,200
tudat idő után mondta hogy hogy most hagyom abba mert ilyen
fura fényeket lát villogni a szememben úgyhogy úgy hogy így igen tehát hogy ez
ez volt és és nagyon magával ragadott talán még sose élveztem ennyire a
könyveimet kapcsolatba az adatgyűjtés magát meg azon való spekulál lássuk mit
hol található
8
00:02:18,800 --> 00:02:20,300
található
9
00:02:29,300 --> 00:02:48,600
ezt úgy fogalmazta meg hogy az egyrészt azt gondolom hogy a
francia ezt úgy mondják hogy ő szomszéd bilit entellektüel tettem Nem feltétlen
Gondolom turanizmus egy önálló Szilárd határvonalak a rendelkező ideológia 1
rész 131 értelmiségi vagy politikai közéleti érzékenység keletről való
gondolkodás az alap
10
00:02:48,300 --> 00:03:07,500
az a fontos megkötéssel hogy a hosszabban kéne kifejteni egy
összetett mondat hogy mi ez Inazuma turanizmus a Magyar politikai életben
egyenlő a keletről való gondolkodás politikai és közéleti konzekvencia levonása
val tehát ez az alap Úgy értem tudod hogy ha valaki szimplán érdeklődik a kelet
iránt posta Keleti
11
00:03:07,000 --> 00:03:24,000
most a kelet aludj Az egy nagyon széles dolog ez a
turanizmus történetében a Balkán tól egészen japánig nagyon sok mindent
jelenthet az az még nem Touran is Tehát ha valaki csak simán érdeklődik a kelet
irányú műtárgyakat gyűjt meg nem tudom Én karathe filmeket nézni mondtam
valamit hanem az amikor elkezd azok
12
00:03:23,600 --> 00:03:41,400
elkezd azon gondolkodni hogy egyébként a mi életünkre ennek
vissza hatása legyen tat elkezdi azt mondani hogy nem tudom én azért kell most
tényleg kardozók És ezért elnézést kérek azért kell nálunk karatézni a az
iskolában mindenkinek mert a japán testvéreink mégis karatés nak a gyerekek
tehát hogy
13
00:03:41,100 --> 00:03:58,900
A keletről a gondolkodásnak amíg vissza hatása a mi életünk
és azt mondom én nekem sok formája lehet olyan aki szamit beépültek az
életünkbe csak nem tudnak róla De tudod a kalevala finn nemzeti hőse volt benne
van a a nemzeti tanterv ben vagy minden magyar diák elolvassa ez nem érzem
öröktől fogva van
14
00:03:58,600 --> 00:04:17,800
van e az egyetemre naturalista a szimpátia politikusoknak az
oktatás politikusoknak a kezdeményezésére történt a húszas évek elején
Magyarországon és azóta Hát hogy ez ez már most is velünk van és aztán persze
vannak extréme tervek amik de azok mind ebből a keletről meg magyarság
eredetéről vallott
15
00:04:17,500 --> 00:04:48,500
halott politikák nak a visszafordítása ról szólt arról hogy
ez hogyan vonatkozó ránk nagyon sokan nem is tudják hogy lehet hogy a könyvemet
De hogy igazából a helyzet az az hogy hogy van itt egy 200 legalább kétszáz
éves magyar eszmetörténeti hagyomány ami búvópatak ként vagy nem annyira
búvópatak int vonatos
16
00:04:48,200 --> 00:05:05,200
kint folyamatosan jelen volt Egyébként az államszocializmus
időszakában Instat 45 ös 90 között hogy 48 és 90 között is vannak olyan
képviselő személyiségei itthon vagy Az emigráns cibaki tovább vitték ezt a
vonalat és ma manapság azt hiszem Magyarországon főleg Megjelent már fel az
emigrációban visszatér
17
00:05:04,900 --> 00:05:27,500
Sat érvel 90 után és aztán én úgy gondolom de lehet hogy
ebben nincs igazam hogy 2004 2006 után a politikai Tata Magyar politikai
életben felbukkanó válság és aztán a világgazdasági válság okán illetve az EU
csatlakozás ból való kiábrándulás hogy az euroatlanti intézményekből
kiábrándulás miatt szélesebb
18
00:05:27,200 --> 00:05:51,300
széles a tömegeket ért el ebben van egyfajta nyugat felé
nyugaton való elfordulás van egyfajta a Nyugat Keleti minta követésre van
Keleti gazdasági nyitás forgalmazása legalábbis Keleti filozófiák a Való
foglalkozás a magyarság eredetével kapcsolatos alternatív történeti nézetek
meghal a feleleveníti
19
00:05:50,800 --> 00:06:06,800
Eleven ütése vagy éppenséggel olyan mintha felelevenítése
amik a két háború között voltak divatbaba ezek is megvannak rendezvényen van a
szimbolikus terei nagyon sok minden megjelenik egyszer ebben a turizmusban
Ugyan akarsz nagyon fontos leszögezni hogy én nagyon határozottan megvagyok
előző
20
00:06:06,400 --> 00:06:24,200
meg vagyok erről győződve hogy igazából itt itt Nagyon szét
kell választani azt hogy hogy ez lenne De mennyi a fiziológiai avagy mennyi a
krízis a válságra adott válaszát hogy emberek egyszer elfáradtak a bogyó
politikai Elit azt mondta nekik ezeket 190 óta hogy most rossz lesz mert
privatizáció lesz magából
21
00:06:23,700 --> 00:06:38,200
lesz még elbocsátások megint francia meg mit tudom én utána
hogy úgy fogok élni mint Ausztriában most mi van egyszerűsíteni hogy a
rendszerváltás nak ez volt a nagy üzenete hogy jó lesz a jóléti oldala is nincs
a politikai szabadságjogok leszek ha nem jól édes eszembe az emberek Ezt egy
darabig Kitty
22
00:06:38,000 --> 00:06:54,500
kitty kitty kitty és aztán elfáradtak ebbe az egész és
látták az EU csatlakozás után sem élnek úgy mint mint a voltak vannak ilyen
pótlékok nem mindenkire Touran is te leszel aki csalódott hogy az hogy valaki
elviszi a gyereket Mondjuk a kurultáj hogy megmutassa a megmutatod Hogyan
működik a
23
00:06:54,400 --> 00:07:11,200
Gyurta vagy vagy lovasíjász kodik nem hiszem hogy ettől
turista lenne ez időtöltés hagyományőrzés kinek hogy tetszik nem az én műfajom
De mondjuk ez ez egy teljesen belefér az gondom hogy egy demokratikus nem egy
társadalomban a más kérdés hogy ezeknek a mozgalmak nak a vezetői nagyon sok
Szóval alak olyan
24
00:07:10,800 --> 00:07:26,700
paranoia nézeteket amitől meggyőződésem sokszor maguk sem
tudják hogy itt Egyébként turanizmus ról van szó Vagy olyasfajta Keleti
érzékenység remélem ott születtem az ő a gyárban született meg hanem sokkal
régebbi Magyar politikai diskurzus legalább Száz vagy cessna 150 200 éves
politikai diskurzus része
25
00:07:26,600 --> 00:07:27,600
részeg
26
00:07:29,100 --> 00:08:07,600
mennyire fáj az egyik legnagyobb Hagyományőrző rendezvény
amit én ugye most maguk Peti a 150 200 ezer látogatója van egy két évente van
és köztes években Pedig ez az ősök napja rendezvény ugyanazon a helyen azt
látom hogy nagyon népszerű azt is látom hogy a nyilvánvalóan Itt van egy egy
folyamatos
27
00:08:07,200 --> 00:08:22,100
folyamatosság az alapítvánnyal és szervező kurultáj tud
nevezi magát hogy magyar Turán Alapítvány tehát hogy ennél direkt átutalás nem
nagyon lehetne a turanizmus ra tenni és jól látszik a honlapjukon meg a
programjaik old meg az általuk elfoglalt politikai álláspont okom hogy közéleti
álláspontok onehallyu
28
00:08:21,900 --> 00:08:39,299
hogy ők ezt a belső főleg Belső Ázsia felé való fordulás de
tudjuk hogy a törökországi is Török utazási ügynökség is jelentős összegekkel
támogatja kurultáj egy véletlen azerbajdzsáni is egy csomó középázsiai
tévétársaság jelen van Ezeken az eseményeken fontosnak tartják most se úgy az
üzeneteket
29
00:08:39,200 --> 00:08:56,300
kettős nagyon sokszor tapasztaltam hogy a Nyugati médiában
Franciaországban Nagy Britannia ma Egyesült államokból Ha meglátják hogy ilyen
kucsmás fuszerek lovagolnak a Huszárok Úristen mi történik itt ez borzasztó
Viszont azt is hallom elveszem és tapasztalatai nincsenek csak a turkológus
kollégáimmal
30
00:08:56,300 --> 00:09:11,500
hogy mondják meg mások mondják hogy viszont Törökországban
közép ázsiában kiemelkedően Jó visszhangja van tehát hogy ez egy ilyen márkanév
lett Magyarországon most én egy ikres akarok ítélkezni azt mondanám amit amit
ezek a csoda gondoltad hogy nyugodtan amit francia kollégáinak is szoktam
mondani
31
00:09:11,100 --> 00:09:29,000
szoktam mondani francia vannak Hagyományőrző rendezvények
csak ott a csávók nem Pusztai öltözékben öltöznek be meg honfoglaló harcos a
középkori nak is jelentsen be sólymot reszketnek meg eljátsszák a nem tudom én
újra játsszák a az az egykori csatát vagy mit tudom én Hát hogy maga műfaj
létezik más csak a forma
32
00:09:28,800 --> 00:09:46,500
csak a formáját hogy feltétlen aki ezen részre az elviszi a
gyerekét hogy megnézze hogy hogyan néz ki egy egy egy nyilazás vagy mit tudom
én nem gondolnám hogy az vagy Nem mondom hogy az feltétlen Touran ista vagy
vagy de én még ha Touran és te is Nem gondolom azt hogy az alapkérdés az mind
igaz és eszközök utak
33
00:09:46,300 --> 00:10:08,000
kutatások szerintem elég jól megerősíti hogy Magyarországon
a társad a Milyen típusú modern Milyen típusú modernizáció szeretne mikor
mintás a magyar társadalomban és megnézünk bármilyen Közlöny kutatás
magyarországi itt vagy a az EU nak a különböző ilyen ilyen Resort segít az út
azt mutatja hogy a magyar
34
00:10:07,700 --> 00:10:23,800
hogy A magyar társadalom Elsöprő többséggel 1 Nyugati
orientációt van magáénak lesz az emberek zsindelyek meg mit tudom én meg meg
meg nem szeretik néha azt mondják hogy nem szeretik rüssel de a kérdés úgy
vetődik fel hogy mit szeretnél hogy a gyereked oxfordban járjon egyetemre vagy
Párizsban vagy
35
00:10:23,600 --> 00:10:40,900
vagy kazanyban Vagy ulánbátor ma akkor nyilvánvalóan azonnal
hogy hazajött és off adott válasz most ne nyissa ki tudja hogy igazából ez ez
ez biztos eszembe azt kell mondjam biztos értem be ba is tettünk Magyarország
nagyon sok tekintetben elfordultak el ettől nem tudja hogy mi zajlik nemcsak
hogy hogy Oroszországban
36
00:10:40,500 --> 00:10:57,500
van még most sem tudják hogy Romániában vagy a környező
országokból mi zajlik A magyar társadalom nagyon nagy mértékben Nyugat
orientált Bécs amint a tetőn élettartam Magyarország szemre Ausztria mint azt
gondolom mert az a legközelebbi Nyugat élmény és hát az egyik és a leg kiáltó
be az egyik leg kiált
37
00:10:57,000 --> 00:11:19,300
felkiáltó különbség a szomszéd országok közül tehát hogy ez
a fajta Én nagyon sokszor gondolnám hogy valóban ez inkább egy érzékenység
frusztráció bizonyos esetekben Azt lehet mondani hogy a Nyugati típusú
modernizáció való kiábrándulás a szónak a Bazár termében hogy hogy igazából
elkezdünk rájönni
38
00:11:19,100 --> 00:11:36,800
sajnos sosem fogjuk utolérni tett van így mint a link amit
most ízlés kérdése hogy ezer éve követünk Szent István király út a technika
felvette magyar szövege a kereszténységet vagy kétszáz éve de de hogy nem
fogunk úgy élni mint nyugaton nem leszünk olyanok mint a nyugatiak És ez egy ez
egy elég komoly frusztráció
39
00:11:36,300 --> 00:11:51,300
most ratio tokoz nyilvánosak vannak akik ebben nem tudnak
belenyugodni és különböző megoldás a Katának elmennek innen ezen megint csak
nem azt akkor mondani a király akik elmentek Magyarországra munkát vállalni
nyugatra azok mind a miatt mentek el kiábrándultak a rendszerváltásról Csakhogy
ez is lehet egy
40
00:11:51,000 --> 00:12:08,700
és lehet egy egy egy egy motivációs ez a sok mindent hogy
válság adott válasz frusztráció csibész keveredik mindebben a kelet ebben a
típusú Keleti érzékenység be vannak más jelenségek ebből a keleti nosztalgiával
ami már szerintem határozata politikai állásfoglalás tükröz gondolta
rovásírásos helység
41
00:12:08,200 --> 00:12:28,300
írásos helységnév táblákra amiket egy értelme Egy politikai
párt jelesül a jobbik forszírozott az elmúlt években miközben a lakosság
Elsöprő többséggel 98% nem tudja elolvasni ezeket a rovás táblákat nem ismeri a
rovásírás ráadásul az is külön megérne egy misét hogy ez a rovásírás amit ők
használnak ez mi
42
00:12:28,000 --> 00:12:45,600
K nak ez mennyiben egy ősi magyar rovásírás és amennyiben a
húszas években modernizált többször átdolgozott verziója egy olyan román
sírásnak aminek a gyökerei eléggé homályban vesznek át a tudományos világ is
elég megosztott abban a kérdésben is fürdök és micsoda hogy az egyes eredeti
magyar REGIO
43
00:12:45,300 --> 00:13:00,300
regionális alapvetően vannak akik nem is rovásírás Köszönöm
Székely írás meg hogy a székelyföldön a regionális entitás ban fejlődött és a
gyökere értékek lehetnek régiek vannak olyanok akik azt mondják hogy ez
szimplán egy humanista hamisítvány tehát hogy a 15. században a Mátyás király
udvarában élő
44
00:12:59,800 --> 00:13:18,800
élő olasz humanisták hamisított a kihívást tulajdonképpen és
ezt ezt ezt használták fel de most megis alakítottam te nyilván ennél
komplexebb a tudományos állás mondták hogy erre van a viták a tudományos
világban is az biztos hogy az a rovás ábécé vagy Székely írás ABC amit mondok
írogatnak helységnévtábla
45
00:13:18,700 --> 00:13:36,200
KRESZ táblákat például az nem az az nem egy ősi magyar
rovásírás tetején modernizált rezgő még lehetne jó vagy lehetne elterjedt az
megint m értékítélet hogy hogyan tud valami új Az nem biztos hogy nem
autentikus hogy nem rám nem jó de az biztos a Magyar lakosság jelentős részének
hogy első feleségének
46
00:13:35,800 --> 00:13:52,100
községi ne köze nincs hozzá viszont van egyfajta ilyen
keleties ütése hogy eredeti s.r.l. vagy öröksége sütés a nyilvános térnek amibe
dobtunk bele illeszkedik az Unió politikai erők is csatlakozik a Számos más
dolgot lehetne említeni különböző nap ünnepekről kezdetek volna politikai
ezotéria nak egy ott
47
00:13:51,500 --> 00:14:13,900
Diának egy olyan szubkultúrája részben magyarok
világszövetsége a jobbik korábbi Jobbik körül amelyek amelyekhez támogatták és
részének aktuális tarifák ami Én úgy gondolom hogy vagy bizonyos eszembe válság
jelenség tál idővel ez El fog múlni de lehet hogy ebben tévedek
48
00:14:42,800 --> 00:15:03,600
kitalált hagyományokról beszélünk ezzel kapcsolatban
mindenképpen az elnevezés és a magyar nyelv a régi magyar nyelvben Soha nem használta
senki tehát Ezek ezek közép Ázsiából kazahsztánból átvett szó ami semmi baj
nincs vele csak nem árt tudni hogy a rovásírás is bizonyos értem eyebrow
felfrissített
49
00:15:03,200 --> 00:15:23,600
visít a dolog de ide tartozik a Baranta ami egy ilyen
állítólagos ősmagyar küzdősport aminek az elmúlt Öt tíz évben de inkább most
már inkább Ahogy látom le csengő ben van ne mondjuk a 2006 után volt négy öt
hat éve már elég népszerű volt soha senki nem tudta bemutatni hogy hogy hogy a
korábbi előzményei
50
00:15:23,200 --> 00:15:39,800
előzményei lennének mint mint a huszadik század néha vissza
mutogattak egy egy két háború között kezdtem a katonai szemlében megjelent
cikkre ahol két katonatiszt akkor szóba írta hogy az ő is magyarok azok hogyan
harcoltak puszta kézzel De hát Arra még nem tudunk semmit tehát hogy hogy ezek
a kitalált elemek
51
00:15:39,200 --> 00:15:59,100
elemek mindig mindig megjelennek is ez maga az egész
hagyomány nem sok tekintetben egy ilyen kitalált hagyományról aminek vannak
újabb fejleményei egyébként is gondolok ilyen fejlemények Hát nem tudom hogy
mennyire érdekes munka új szünetet iszfaháni kódex ami állítólag iszfahán Irán
van egy örménykút
1
00:15:03,200 --> 00:15:03,400
mondtam
2
00:00:00,700 --> 00:00:13,600
ilyen fejlemények Hát nem tudom hogy ez mennyire érdekes
mikor új az úgynevezett iszfaháni kódex ami állítólag iszfahán Irán van egy
örmény kolostorba kolostorból kell került elő és a magyar nyelv eredetéről
3
00:00:13,100 --> 00:00:28,500
aranyer eredeti ra vonatkozó tartam az írásokat soha senki
nem publikált rendesen Itthon leszek egy kifestőkönyve publikálták amiről nem
tudjuk hogy hamisítvány nem hamisítvány egyébként is van ma nincs már az az
örmény kolostor nem Létezik tehát hogy az egész egész rettenetesen az egész
történetet
4
00:00:28,200 --> 00:00:46,500
Természetesen gyanús Hát hogy van a kitalált Elemi Na most
én azért azt azért megkockáztatni hogy nagyon sokszor a társadalomtudományokban
mindennel ami új amit csinált amit kitalált az a nagyon eltérőek vagyunk élből
mert azt azt gondoljuk hogy az az eleve nem autentikus nem igaz Nem baj Én
azért
5
00:00:46,200 --> 00:01:04,800
azért megfordítani a kérdés megy akkor tehát egy teremtett
világ vesz körül minket tehát mindenkinek László Tata társadalom és mint
fogalom hogy a nemzet is én aztat elismeri nemzetiség kreáció vagy kitalálás de
a társadalmi S1 kitalálás társadalomtudományi fogalom kint vagy elemző
kategória kint hogy
6
00:01:04,400 --> 00:01:23,700
ket hogy attól hogy valami ki van találva nem biztos hogy
nekem nem lehet hogy nem a szám íze szerint való de nem biztos hogy egyből
elítélő lennék vele az más kérdés hogy mire használják fel ezeket a dolgokat
mondom amennyi Visszatérek a kurultáj ra az az amikor Persze bemutatják az
ősmagyar harcmodort vagy az amit
7
00:01:23,400 --> 00:01:41,200
tudod hogy az amit annak gondolnak most mondjuk így arra a
közönségnek Akit érdekel nyugodtan nézze meg az ott látok problémát Például
amikor a kurultaj szervezői olyan politikai üzeneteket fogalmaznak meg ami az
oktatás átalakításáról vonatkozik hogy a Magyar Tudományos Akadémia hazudja
magyar
8
00:01:40,800 --> 00:01:57,900
magyar múltat hogy hogyan kéne leszel mondta messze a
területükön túl terjeszkednek a az egész kurultáj nak a tematikája nisan
közélet üzeneteket fogalmaznak meg a még határozottan Egyébként politikai
jellegű üzenetek elég jól simulnak hogy simultak nagy élvezet mikor jobbiknak
ha a követelés seibel mindezt úgy 1
9
00:01:57,600 --> 00:02:12,700
mindezt úgy egyébként hogy ugye a kormányzati stata
jelenlegi kormányzat is támogatta kurultáj t elég jelentős összegekkel tehát
ahogy itt itt látom én a problémát nem a boy valamit kitalálni az emberek
szerveznek egy fesztivált arra hogy megismerjük az ősi magyar harcmodor
csinálják nyugodtan telt hogy ez
10
00:02:12,500 --> 00:02:32,200
Hát hogy ez ez ez ez belefér a politikai üzenetek meg a
tartalom az érdekes mindig De persze hát egy nagyon sokszor ugye ez a probléma
abból is adódik hogy itt van egy többszörös megszakított ság nagyon keveset
tudunk a magyar őstörténet ről illetve különböző iskolák vannak Van egy többé
kevésbé kialakult
11
00:02:31,700 --> 00:02:48,900
kialakult konszenzus Ami az utóbbi években fel bomlani
látszik de most nyelv észre nagyrészt nyelvészet érdekel alapozott álláspont
amit az utóbbi években azért hogy látom a régészet nagyon hasznos Momentum
okkal egészítette ki de nagyon keveset tudunk nagy rettenetesen kevés az írott
Forrás a régészet
12
00:02:48,500 --> 00:03:09,100
régészeti források nagyon ambivalens egg nyelvészet a
nyelvészet az annak van egy Na elég határozott álláspontja a de az úgy egy
nagyon specifikus nyelven szólva nem sokan értik ebből nincsen autentikus
magyar őshagyomány is fel lehetne mutatni hogy így így csináltuk Krisztus után
2000 ban és mennyit
13
00:03:08,800 --> 00:03:23,700
ezzel is megcsináljuk most is Tehát hogy ez ezek nagyon el
kell dolgozni van szül egy fajta bizonytalanságot meg feszültséget Mi van a
kereszténység felvétele Hát itt meg a különböző megszállás sokra ország
szétszakított Sajnos a többire gondolva meg a polgárosodás nak a részbeni
megreked ségér Aegon
14
00:03:23,300 --> 00:03:41,200
seggére gondolva Nyilván van nincsenek tedd hogy olyan
hosszan élő néphagyományok egyrészt azért mert meg ez elég jó mindig ilyen
átmenő a kultúrák találkozóhelye volt nincsenek olyan megállapodott hagyományok
a néphagyományban talán de ugye ott is Bartók utalványkód a jót ha lehet tudni
hogy hogy az amit mi
15
00:03:40,800 --> 00:04:01,000
Whitney autentikus magyar államnak tartunk az ugyanúgy
megvan Egyébként a horvátoknál a románoknál meg a szlovákoknál isten tudja
technikailag feltétlenül elhatárolni regionális betörnek vannak és és ebből egy
két hetet olyan olyan teljesen és a Pásztor magyar Pásztor hagyományos
kommenteket megtalálni
16
00:04:00,500 --> 00:04:18,800
megtalálni ami neki nyilván vannak Pusztai eredetre utal
nyomai de hát ma már nincsenek ugye pásztorok Tony Bennett újra kell csinálni
ezt az egészet ami önmagában az van hogy megint nem baj tehát hogy ha valaki
újra akarja éleszteni ezt a valamikori Pásztori sztyeppei nomád múltat hogy
megmutassa azzal él
17
00:04:18,200 --> 00:04:35,200
azzal él vagy nem látok problémát az más kérdés hogy fejbe
ekkor érkezik politikai ideológiák kanyar itt és azt mondja hogy egyébként
mindenkinek ezt kell csinálni aki jó magyarnak tartja magát és a másik pedig
ugye ez különböző politikai követeléseket társát hogy most az problémás mert az
ember által úgy van
18
00:04:34,900 --> 00:04:38,900
Amúgy van szerkesztő nem szereti ha megmondják neki nagyon
nagyon hogy mit csináljak
19
00:04:39,400 --> 00:05:33,100
a magyarokat meg különösen különösen nem szeretik ha
megmondják nekik hogy mit csináljak ez a problémája van a turizmus társadalmi
értelmezés nek az egyik a kereszténységhez Való viszony Ez főleg 45 előtt volt
problémás és a másik a másik a magyar a magyar múlthoz való viszony Mégpedig a
szónak abban
20
00:05:32,900 --> 00:05:52,900
a szónak abban az értelmében hogy hogy a nagy nemzeti
tragédiákat mint a Muhi csata 1241 ben a a a mongolok ellen hogy a mohácsi
csata a török ellen hogyan tudjuk egyen Turáni testvéri diskurzusban beágyazni
ez a próbálkozott Mihály történész most egy picit az utóbbiról beszélgetni
Márki Sándor meg mások
21
00:05:52,400 --> 00:06:08,500
mások próbálkoztam hogy ezt egyfajta Turáni testvérháború
nak beállítani amit a Nyugat felelőtlenség idézett elő De igazából ez abszolút
nem ment át a köztudatba theta ma kimegyünk az utcára és megkérdezzük egy
embert hogy mi a vélemény a mohácsi csatáról az a magyar történet legnagyobb
tragédiája való
22
00:06:08,000 --> 00:06:26,200
hívjál valószínűleg mert az oktatásról meg egyebek n
keresztül Mohács az a tragédia szinonimája le bizony szeretem eszem amikor más
tragédiák rakunk rá világos Trianon a holokauszt 56 satöbbi tehát ez az már a
20. században segment álló DJ mohácsy akartad minden magyar számra igértem a
tragédia szinonima
23
00:06:26,000 --> 00:06:42,900
szinonimája az évszázados több évszázados vélekedés át
fordítani abba hogy a tulajdonképpeni a törökök csak segíteni jöttek Most mivel
karikíroz azt azt irtózatosan nehéz És ez soha nem sikerült gyakorta gyakran is
fekete az egy Ez az egyik problémás pont A másik a kereszténységhez Való
viszony Az állam
24
00:06:42,600 --> 00:07:00,100
az állam szerkezeti ből adódóan vagy az állam ideológiája
ból adódóan 45 előtt problémásabb volt maui ez kevésbé problémás mert így
sokkal nyitottabb vagy fellazult a társadalomban élünk a kereszténységnek nincs
olyan valóság magyarázó szerepel mint mint mondjuk 45 előtt de 45 előtt főleg a
két háború
25
00:07:00,000 --> 00:07:18,900
háború között a turanizmus folyamatosan küzdött azzal hogy
lemossa magáról az hogy amint turanizmus megpróbálja keresztény le kell adni
magát elmondja hogy mi nem vagyunk keresztényellenes Segway Egyébként hívei
vagyunk ennek a nemzeti keresztény Magyarországnak és és és hát rád a soron
erősítette a
26
00:07:18,600 --> 00:07:33,100
De te a divatos köröm készlet mindig volt egy kis gyanakvás
ezzel kapcsolatban amit megpróbálta Turáni társaság úgy megoldani hogy az 1
Habsburg főherceg at kértek fel fővédnök meg satöbbi tehát hogy hogy hogy annyi
van egyhangú nem lett keresztény vagy katolikus elemes szedni mert azóta ez is
volt az út
27
00:07:32,800 --> 00:07:55,600
az is volt az üzenetet de hát nem volt egy olyan szekta is a
két háború közötti gyakorlatok már egy házat alapítottak a Turáni egyistenhívő
vallás akik létrehoztak tulajdonképpen ilyen egy egy vallást ezek a csomag
élesen keresztény egy in egyfajta Neo Pogány egyfajta Neo Pogány szekták ami
nagyon éles vissza
28
00:07:55,100 --> 00:08:10,100
éles is hangokat váltak és ott viszont a katolikus egyház
nagyon határozottan belépett elítélte az egészet és a túrán után mész Nem tudom
izmosnak eladó mosakodni a kellett még pluszban hogy mi nem olyanok vagyunk meg
elhatároló mentesség betiltani őket még irogatok a belügyminisztériumban hogy
hol
29
00:08:09,800 --> 00:08:29,400
hogy hogy hogy hogy a Turáni névhasználata tiltsák meg nekik
és a többi tehát hogy hogy ez ez egy nagyon problémás pont volt mindig És
jelenleg is azt látom hogy ez a fajta turanizmus hogy kellett érzékenység azért
sokba nagyon sok ponton Ugyan a résztvevői közt megoszlanak Hát vannak köztük
keresztény
30
00:08:29,000 --> 00:08:48,700
keresztények hogy hívjuk a katolikusok is de vannak olyanok
akik egyfajta Neo Pogány misztérium ott akarnak építeni ebből is egy Hát már
már azt lehet mondani hogy egyfajta image típusú mozdultak el tehát hogy itt és
ez mindig nagyon ambivalens volt a ha turanizmus mondom hogy ma is azt csak ma
már ugye
31
00:08:48,500 --> 00:09:08,100
Figyelj kevésbé van rajtad a nyomás A társadalom ahogy
kereszténynek kellene mert az az egyetlen hiteles valóság magyarázó erő van ez
a fut végig jelen volt ez mindig két problémás volt ami politikai ideológiák
hoz való illeszkedés során a harmadik Én mondjuk a tudományosság hoz való
viszony 1009
32
00:09:07,700 --> 00:09:29,800
1918 ig a Turáni mozgalom ahogy Turáni társaságba azért
benne van a magyar orientalisztika legjava vámbéry Ármin tól kezdve goldziher
Ignác A társaságnak Aztán ezek az emberek Nézd meg a zsidó származása miatt
18:00 után elhagyják a Turáni társaságot és a tudományosság visszaszorult állt
még akkor is van
33
00:09:29,600 --> 00:09:45,200
Polish vannak jeles tudós a benne de jellemzően más
területekről tart az orientalista kell hagyják a Turáni mozgalmat és akkor
vannak néprajzos Ok maradnak benne elég sok a földrajzot sok például nem sokáig
a Turán Szövetség vezető az A csolnoki Jenő aki budapesti Egyetemen a földrajzi
professzor és
34
00:09:44,900 --> 00:10:06,700
És ha a Zolika Gyál támadás és aztán 45 után végleges a
szakításon tulajdonképpen a finnugor rokonságának ha az alapvető nyelvészeti
elvekre alapozott képviselői theta azok a nyelvészek akik azt mondják hogy
finnugor rokonságot nagyon Sokan benne vannak a Turáni társaság beteg nem válik
szét
35
00:10:06,200 --> 00:10:22,800
alig szét a történet 45 ig a radikális azonnal radikális
párt listák Eminem szerepet játszanak a Turáni társaság valamit ahol sok minden
bizonyítja a tetot nem válik szét a túrán ban megjelennek magyar észt
rokonságot cikkek meg magyar japán nyelvrokonság mint mindenki rokon nép az más
kérdés és
36
00:10:22,500 --> 00:10:37,800
Édes Élet finnországban hogyan fogadták hogy Törökországban
hogy viszonyultak ehhez és akkor itt jön vissza az hogy egyébként ugye
Törökországban magyar turanizmus általában a Na ezért egy nagy részében
amennyire én ismerem az irodalmat azért kívül tolták a pántot moziba Amúgy nem
muszlimok Hát hogy a magyarok
37
00:10:37,500 --> 00:10:56,300
A magyarok nem nem muszlimok És ha ez a tudományosság hoz
való viszony 45 után válik szét amikor a finnugor nyelvészetben marad az
akadémia bástyái most az akadémiát szívesen értve az akadémiát és az egyetemet
meg Egyetem tudományos világot És mi a szovjetunióban nem nagyon lehetett
Kutatni régészeti kutatása
38
00:10:55,900 --> 00:11:15,000
Budapest Néprajzi kutatás fogadni folytatni ezért
egyértelműen a nyelvészeti elvekre alapozó dott a nyelvrokonság gondolok ami
egyrészt azért volt nagyon ez így egy nagyon speciális nyelves egyre kevesebben
értették másrészt pedig a turanizmus bal kezdete volt egyfajta nyelvész
ellenesség nagyjából szett
39
00:11:14,800 --> 00:11:32,300
rosszat mondani hogy ez az ugor török háború az 1880 as évek
óta amikor a magyar nyelvrokonság körüt zajlott a nagy vita azóta van egy élénk
nyelvi szellemesség a a a magyar turanizmus benne volt és ráadásul ez
hozzáadott egyfajta politikai kollaboráció vádja is Te tuti finom a nyelvészek
ott maradtak az akadémia
40
00:11:31,800 --> 00:11:50,400
hazafelé már lefeküdtek az orosz a szovjeteknek most nagyon
leegyszerűsítve a dolgot és innentől fogva aki szembeszállt az a finnugor
rokonsága az egyfajta politika egyfajta Nemzeti Ellenállás a és tétele zöldet
és innentől hívjál fel az emigrációban kéne Magyarországon is bizonyos körökben
a magyar sumér
41
00:11:50,200 --> 00:12:10,200
sumér rokonság meg aztán már mindent át a magyar párt Tools
magyar magyar nem tudom mindenféle magyar atlantiszi magyar etruszk satöbbi
rokonság Ted hogy ott válnak szét az utakat hogy nagy emozul hogy ez a három
dolog az ami mindig is problémás lesz a turanizmus ba a tudományhoz az
Akadémián tartományhoz való víz
42
00:12:09,600 --> 00:12:27,200
A viszony is úgy tűnik hogy a finn nyelvész volt visszaút
ebbe a közegbe az akadémiához való viszony a kereszténységhez Való viszony És
ha a magyar múlthoz való viszony legelés a konkurens múlt értelmezések hez való
viszony ezek feloldhatatlan feloldhatatlan dilemmák de az egyik Ezzel együtt
azt gondolom hogy
43
00:12:26,800 --> 00:12:43,100
azt gondolom hogy bizonyos értem adta turanizmus ami mondom
nem egy határozott körvonalak al rendelkező ideológiát vannak nyilván a
széleken vannak egészen elborult képviselői Meglepően sok értelmiségi vett
részt benne élete egy szakaszán Egyébként vannak olyanok akik teljesen
progresszív nézeteket
44
00:12:42,700 --> 00:12:59,300
nézeteket vallott a kis megőrültek és olyanok is vannak akik
Egyébként azt mondom vagy most azonnal futó bolondok voltak és többé kevésbé
megfogalmazták értékes vagy ma is értékelhető dolgokat hogy nagyon nagyon
széles a Spektrum megvoltak teljesen solid tudós emberek az egészben benne és
nagyon sok ember
45
00:12:58,900 --> 00:13:16,800
nagyon sokan benne volt voltak a magyar magyar tudományosság
ból úgyhogy itt ez ez ez egy gondom hogy magam a felvetést hogy itt van A
magyar társadalom Nyugati mintakövetés el vagy a Mondjuk így a Magyar politikai
és kulturális Elit által diktált Nyugati mintakövetés meg a magyarság Keleti
eredet
46
00:13:16,400 --> 00:13:35,400
Keleti eredete között nyilvánvalóan van hogy van egy
feszültség vagy Vagy legalábbis egy nagyon alapos mélyreható magyarázatot
igénylő helyzet ami a turanizmus egy válasz nem állítom hogy a legjobb válasz
Sőt Messze nem a legjobb de itt egy legitim kérdésfeltevés arra hogy most Akkor
kik is vagyunk Honnan jön
47
00:13:35,200 --> 00:13:53,800
honnan jöttünk a cumit a dolgunk meg tudunk maradni mit kell
csinálnunk és a többit hogy van egy fa elkapnak egyfajta választ hogy szinte
nem egy Jó válasz de ettől még egy maga kérdésfeltevés biztos el kell
melegíteni még ha nagyon ezért ezoterikus is és sütve az utca emberét
megkérdezzük arra hogy mit Go
48
00:13:53,400 --> 00:14:11,100
Parrot gondol erről van szó így tételezi magában ezt az
egészet hogy most Nyugati mintakövetés hogy Keleti eredetű és hogy ez mi olyan
speciális azt kell látni maga turanizmus nem egy egyedi magyar jelenség
tulajdonképpen Tata nép rokonsága alapozott politikák megjelennek másutt is
akár Nyugat Európában
49
00:14:10,800 --> 00:14:29,500
Európában is Gondolok itt mondjuk legutóbbi francia vitákra
és kiszedjük a tankönyvekből az hogy a gallok az őseink vagy sem ahol ugye
nyilván nem arról van szó hogy most egy etnikai leszármazás soha nem egyfajta
nemzeti republik Egyébként republikánus nemzeti hagyomány az való való
ragaszkodás
50
00:14:29,200 --> 00:14:50,500
rakodás ról szól a történet de ha körbenézünk a környékünkön
az orosz eurasian izmusa a lengyel sarmat izmus a horvátoknál Mondjuk a perzsa
horvát rokonság nak ha az iráni horvát rokonság nak az ápolása az a Számos
esetben a Számos esetben hajad vagy bizonyos elemei ben nagyon hasonlít erre a
fajta
51
00:14:50,200 --> 00:14:53,400
fajta a magyar Keleti gondolkodás
1
00:00:00,800 --> 00:00:21,500
hirtelen nem jut eszembe olyan ami ami kimaradt volna Talán
annyit még hogy ez hogyan maradhatott fenn a ezeket 145 és még ezeket 190
között ha ezzel kapcsolatban valamit hogy ezek a csak még tudnék egy két dolgot
mondani mert ugye van egy érdekes megszakította amit megint azt mutatja hogy
igazából a forrásokat
2
00:00:21,300 --> 00:00:38,700
A források azt mutatják hogy igazából nincs megszakított
sejted hogy van egyfajta folyamatosság a a dologban nem tudom hogy most megy a
kamera vagy És akkor beszéltek hogy ha jó Oké Bocsánat hogy hogy itt ugye az
van hogy 45 után van egy egy nagyon radikális szakítás leges úgy tűnik hogy van
itt egy szünet 45 ös
3
00:00:38,300 --> 00:00:58,300
45 ös 90 között ez az eszme ramat eltűnik egy levet
turistának lenni az egy nagyon büdös dolog volt gyakorta gazégetés a Turáni
társaságot feloszlatják van a Dunántúlon is Aradi és akkor nem is nekem Ignác
szoba nekem is sokan meghalnak még az ő az első generációból pont 45 után ott
egy nagyon élvezett
4
00:00:57,700 --> 00:01:15,300
Union vezető személyiség 45 ös 48 között meghal vagy a
háború alatt halnak meg Buda ostrománál és a többiek újra szervezi magukat
Magyarországon az állambiztonsági hogy hogy az államvédelem és akkor azt
gondolnánk hogy itt van egy szünet De igazából nincs szünetet aztán az volt
Nagyon érdekes a mai napig
5
00:01:15,000 --> 00:01:31,500
mai napig nem tudom megmagyarázni magamnak hogy miért hogy
igazából az állambiztonság hogy a magyar állam védelem 48 után nem szállt rá a
turisták retek nincsen elő sem találtam nyomát annak hogy volt egy Turáni vonal
az állam biztonságot pedig egy csodálatos kirakatper lehetett volna csinálni
hogy ha nagyon
6
00:01:31,100 --> 00:01:47,000
cinikus akarok lenni tehát hogy itt ennek nem tudom igazából
az okát talán azt azt meg lehet fogalmazni hipotézis ként hogy ha a hegyen
csinálnak egy nagy Turáni monstre per amire Egyébként annyiban voltak jelek
hogy elkezdte kapirgálni bizonyos Turáni Egyesülete körül de látod hogy az
állambiztonsági
7
00:01:46,600 --> 00:02:02,400
biztos hogy nagyon alacsony színvonalú munkát végzett ez a
kapcsolatát keverik az egyesületeket nem találják az embereket és a többi ha
erősítőnek turistákat 45 után az általa azért nem azért mert ugyanis nem voltak
olyan más politikai tevékenységet kifejtették Egyébként ami német barátnak náci
barátnak 1
8
00:02:01,900 --> 00:02:21,300
barátnak egy évnek minősült és akkor le ültették voltak
akiket leültek egyedül nem sok embert Igazából azt gondolom biztos nem pedig
azért mert ha van ilyen Turáni monstre per Óhatatlanul előkerül az hogy hogy
igazából mi a sok közül közép Ázsiából És egyébként hogy a szovjet Nemzetiségi
politika hogy néz
9
00:02:21,100 --> 00:02:41,900
ritka hogy néz ki most még el akartam kerülni egy ilyen
belül kerüljön hogy a közép ázsiai rokonaink felszabadítás most sok sok
idézőjel erről erről volt szó nem lett volna jó beszélni ezt mondom de ez csak
egy hipotézis ezt nem tudom alátámasztani forrásokat ugyanakkor 3 vonás
bizonyos értem azt mutatja
10
00:02:41,600 --> 00:03:00,700
azt mutatja hogy 3 adag fagyit ez a 45 hogy 47,90 közti
időszak ez nem teljesen üres volt hogy fehér folt a történetbe egyrészt hogy a
Nyugati emigrációban tovább él ez a gondolkodás hogy említettem levágva a
finnugor nép rokonsági gondolatról előkerülnek Elsősorban azok a magyar sumér
rokonság ott sugarut
11
00:03:00,600 --> 00:03:19,400
suvalov nézetek amit amit ma is jelen vannak és a
rendszerváltozást után visszatértek és ennek ezeknek a szereplőinek a
csatlakozás ahogy kapcsolódása turanizmus az egyetemen kimutatható gondok éppen
a bobula Ida ára Meg másoknak így nem javul aki alapító anyja volt
tulajdonképpen hogy ősanya volt minden ilyen
12
00:03:19,100 --> 00:03:40,200
minden ilyen magyar sumér nép rokoni társnak a háború után
és az ő kapcsolódása adat szerűen kimutatható és ők mentek át a hagyományt 61
hagyományát mentés Nyugat Európában és a tengerentúlon azt kevesen tudják hogy
igazából az itthon maradt ugyanis ránk főleg 56 utáni megtorlások elmúltával
elkezdik
13
00:03:39,900 --> 00:03:57,700
már kezdek újra szervezni magukat Nem nem alakítanak
Egyesülete de egyfajta befolyási hálófülkés működik baráti társaság kint
könnyen könyv illegális könyvcsere hálózat képet nyugatról behozott műveket le
fordítanak le gépelek átütő papírra és egyébként a korszak mércével mérve
horribilis áron heating
14
00:03:57,600 --> 00:04:16,300
fénykép 300 Ft tól kérem a fél havi fizetés volt a
korszakban árulják ezeket egymásnak és összejönnek és megbeszélik és satöbbi
nagyon sok sok kapcsolatban vannak emigráns turisták a listát könyveket
cserélnek folyóiratokat terjesztenek egymás közt és így tovább is biztosít
valamiféle fél nyilvánosságot
15
00:04:16,000 --> 00:04:33,700
Lush Ágota számukra mert néha főleg napilapok olvasói
rovatai ban vagy vagy folyóiratok bele tudnak tudnak örülni egy egy cikket a
magyar eredetű tudat rész kérdéseiről és akkor utána pedig már arra lehet
hivatkozni És harmadrészt pedig a tudományos élet perifériáján vannak olyan
emberek ebből a társaság
16
00:04:33,700 --> 00:04:49,400
Ságvár akik nem mondanám hogy Touran is nagy egyfajta Keleti
érzékenységet tovább örökíteni nem is annyira perifériájára vidéki múzeumokban
egyes akadémiai kutatócsoport tóban áll neked a könyv a három ilyen embert
mutattam fel azóta több kritika is ért ezzel kapcsolatban Tehát nem akarnál
17
00:04:48,800 --> 00:05:11,100
akarnám ő 2000 sáros mi városunk turistának lenni Nem
szégyen tehát hogy itt vannak Mondjuk a bendefy László valaki Egyébként
egyébként geodéta volt tehát nem de foglalt Turáni társaság könyvtárosa volt
foglalkozok el kutatása viszont egy olyan speciális tudása volt a geodéziában
meg a magyar geodis
18
00:05:10,800 --> 00:05:27,700
geodéziai szolgáltató ez és ami miatt egész rendszernek
szüksége is volt rá meg bizonyos értelemben egyfajta relék én szolgált a Magyar
Tudományos világ és az illegalitásba szorul turisták közöttetek levelezése jól
mutatja hogy mindenkivel kapcsolatban volt és egyfajta ilyen közvetítő szerepet
játszott
19
00:05:27,600 --> 00:05:46,600
látod be tudjuk biztosítani azt gondolja turkológus ide
sorolható Gábor néprajzos is de mondom ezzel kapcsolatban kaptam kritikákat is
és csak nagyon óvatosan mert megfogalmazni tehát hogy ez a három szál aztán 90
után újra szárba szökken nem is magukba mert egyes Amúgy Amanda a bendefy meghalt
20
00:05:46,300 --> 00:06:10,400
meghal a 70 es évek végén mándoky kongur 92 ben de a
tanítványai az ő szellemi Örökség révén egyfajta újra mobilizálás zajlik Ebben
a témában de a 90 es években még egy szó kultúra és aztán ahogy említettem
2020m fele 2004 2006 után a politikai válság következtében a gazdasági válság
következtében
21
00:06:10,100 --> 00:06:48,500
kesztyűben Ez egy szép ember Abban is van egy ilyen
virágzása Én azon amely az túl van a most már csúcsán de lehet hogy nincs
igazam és lehet hogy tévedek de van valami kijelölt rész Bocsánat hogy magyarul
beszéltek ugyanezt a terjedelmű szövegek angolul sokkal lassabban mondtam volna
22
00:06:49,000 --> 00:07:18,300
körülbelül tovább idézet szemléletnek és ezt aztán a
turanizmus győzelem turizmus hívei nem győzték hangsúlyozni nem gyarmatosítás
volt a célja hanem nép rokonsági alapon új politikai gazdasági kulturális
kapcsolatok szövése kölcsönös előnyök alapján és még ha ez ebben a formában nem
is volt igaz hiszen a kör
23
00:07:18,000 --> 00:07:33,300
hiszen a kölcsönös előny az volt amit a magyar turisták
annak neveztek és a magyar turanizmus van igen is jelen vannak civil is a
tórikus hangok az amerikai szerző Mármint Edwards egy modell esetünkben csak
korlátozottan használható ennek ellenére Turáni gondolat mögöttes tartalma
legalább annyi elemzés
24
00:07:33,000 --> 00:07:57,600
Abonyi elemzést igényel mint a nyugati orientalizmus
legszebb kezdetei nem a rosetti különélés Napóleon egyiptomi hadjárata nál
vannak hanem Kőrösi Csoma Sándor nál és zord Ilosvai estére Nem tudom Van még
olyan amit írok én úgy lesz majd esetleg ránézni a filmre Vagy megnézni hogy
milyen amikor megjelenik
25
00:07:57,100 --> 00:08:27,100
kelenik elemek megjelenítése a december 8 án Szóval lehet
hogy az ilyen hamar süteményt Igen igen oké jójó kezdődik és mondjuk ki de jó
oké Jó jó Oké Mehet a leg egyszerűbb lenne azt mondani a turanizmus jellegzetes
magyar illúzió valahol a kudarc az imperializmus és a nemzeti Délibáb kergetés
között
26
00:08:27,100 --> 00:08:42,200
között a helyzet azonban ennél összetettebb a turizmusban
specifikusan a magyarság Keleti származása és nyugati minta követése közötti
feszültség reagált és ennyiben magyar jelenség nem társtalan Kelet Európában
bizonyos elemei felbukkannak a lengyel sarmat izmus ban az orosz eurasian izmos
ban és apám
27
00:08:41,799 --> 00:08:58,500
most ban is a fán turizmusban is a turanizmus 1918 előtt a
diadalmas magyar imperializmus ideológiája volt az a lehetőség én hogy a magyar
vezető szerepe a magyar vezetők Ultra egy politikai És gazdasági szerepet
játszanak Balkán Kelet Európa is találjuk a Közel Kelet nemzetei között az első
világháborút
28
00:08:58,200 --> 00:09:13,600
háború után a veszteséges a frusztráció ideológiája lett
saját belső ellentétei fel is szolgálták a mozgalmat Ugyanakkor az akkori
kormányzat kis szemezget e belőle mindazt ami számára felhasználható volt ebből
született a nép rokonsági gondolat amely a turizmusból csak a tudományosan
igazolt a Finn és észt
29
00:09:13,200 --> 00:09:28,900
Facebookon ságot felhasználva kívánt Elsősorban Oktatási és
kulturális téren hidat építeni a rokon népek felé mivel kiderült hogy a széles
értelemben vett ázsiában is kinyúló turanizmus az érintett népek elitje sem
vevő és Magyarország közvetítő szerepéből sem kérnek a Turáni egyesületek nagy
többsége
30
00:09:28,700 --> 00:09:44,100
többsége saját maga körül forgott és áll eseményekkel
igyekezett magát a felszínen tartani a magyar turanizmus legtekintélyesebb
szervezet a Turáni társaság általában kudarcot vallott a hagyományos egyesületi
működése túlmenő feladatokat bíztak rá a felesleges ég azonban nem jelent
súlytalanság ot mert a Zoli
31
00:09:43,900 --> 00:09:58,800
már az orientalista akadémia vízben kivonult a Turáni
szervezetek ből a más téren aktív egyetemi tanárok értelmiségiek magas állás a
kormányzati tisztviselők jelenléte biztosította szerveződés helyét a magyar
közéletben és az országházban Szuper köszönöm szépen
32
00:10:01,600 --> 00:10:05,500
Jó oké
No hay comentarios:
Publicar un comentario